Tredje raka bortasegern

Trots ett tungt tidigt mål i baken jobbade laget på bra och tog kontrollen över matchen och två snygga mål av Liridon Silka gav tredje raka bortasegern.

VARBERGS BOIS - ÖSTERS IF 1-2 (1-1)
1-0 11 Altemark-Vanneryr
1-1 41 Silka
1-2 71 Silka

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Johansson - Silka - Drott - Pavic
Bajrovic - Johannesson

76' Kapcevic (Bajrovic)
86' Fuhre (Silka)
87' Vasilj (Johannesson)
Mer statistik på förbundets matchsida. Se höjdpunkter på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

Öster kunde fått en drömstart på bortamötet mot Varberg när Liridon Silka i fjärde minuten spelade fram Admir Bajrovic, som vände bort sin försvarare innan han knorrade bollen mot bortre krysset, men hade inte marginalerna på sin sida och avslutet strök precis utanför vänstra stolpen.

I åttonde minuten oroade hemmalagets kapten Altemark-Vanneryr när han fick en långboll att springa på men Månz Karlsson visade bra fart och tog sig om anfallaren och fick frispark när han blev omkullriven. Tre minuter senare var Österförsvaret mindre lyckosamma när man bjöd hemmalaget på en hörna som Zackrisson nickskarvade in framför mål där Altemark-Vanneryr fick för mycket yta och stötte in ledningsmålet.

Öster visade dock bra disciplin och tog kontroll över spelet efter målet. Förutom ett avslut av Malmölånet Bergqvist tätt utanför högra stolpen med dryga kvarten var resten av halvleken i stort sett Östers. I 18e minuten utnyttjade man en snabb frispark som gav Jonathan Drott yta på vänsterkanten vilket han utnyttjade till att spela in till Johannesson, som inte riktigt fick kontroll på bollen utan skickade vidare till Calle Johansson som avslutade över.

Sju minuter senare skapade Öster matchens bästa chans när Fredrik Lundgren lade en fin höjdboll fram på Mattias Pavic, som försökte lyfta bollen över Varbergs målvakt men denne fick precis upp hanen och kunde få stopp på bollen och när den låg och dansade framför mållinjen kunde Johannesson inte nå dit. Bollen rensades ut till Drott som klipptes ganska bryskt och frisparken lyfte Bajrovic fint över muren men Pyzdrowski kunde peta undan den.

Minuterna senare var det Bajrovic som var nära att bjuda på en delikatess när Johannesson frispelade honom men chippen över målvakten strök strax utanför högra stolpen.

Efter den anstormningen mattades Östers spel lite men i 36e minuten blixtrade det till igen när Oliver Silverholt skickade en bra boll upp mot Johannesson som ur dålig vinkel avslutade stenhårt en bit utanför högra krysset. Fem minuter senare kom så den rättvisa kvitteringen. Ett inspel från Stefan Karlsson styrdes av Johansson till en helt fri Silka som kallt placerade in 1-1.

ANDRA HALVLEK

Förutom en möjlighet tidigt efter paus där Varberg såg ut att vara på väg genom men Månz K stoppade anfallet resolut var andra halvlek mindre intensiv än den första. I 53e minuten slet sig Johannesson fram till höger men fick sitt avslut täckt av en back ut till en resultatlös hörna.

Med knappa timmen spelad såg det lovande ut igen, när Bajrovic fick bollen till vänster och försökte skruva den runt Pyzdrowski men amerikanen gjorde en bra enhandsräddning. I nästa våg tog sig Stefan K in i straffområdet men höll inne skottet lite för länge och Zackrisson kunde täcka avslutet till hörna.

Fem minuter senare var först Bajrovic på väg genom men trycktes ner av en Varbergsback, och i momentet efter tog sig Johansson snabbt ner mot kortlinjen innan han skickade bollen inåt - oklart om det var ett skott eller inspel mot Bajrovic - där Pyzdrowski stod för en jätteräddning när han tryckte undan bollen.

I 71a minuten kunde hemmaförsvaret inte stå emot längre. Målvakten boxade ut en hörna och Silka fick fantastisk träff när han på volley tryckte upp bollen i nättaket.

Tio minuter senare borde Öster fått straff när inbytte Dragan Kapcevic spelade in bollen mot en helt fri Silka som fick en brutal stämpling på vristen av Varbergs Oliver Stanisic men domare Kazic dömde bara inspark. Silka fick så ont att han tvingades byta, men såg ut må relativt bra när han senare var framme och tackade klacken efter matchen.

Resten av matchen hade Varberg mest boll men riktigt farligt blev det inte förrän i femte stopptidsminuten. Då räddade Robin Malmkvist trepoängaren åt Öster när Girmai med matchens sista spark placerade bollen lågt vid vänstra stolpen, men Malmkvist hann ner och i momentet efter räddningen kom slutsignalen.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it: