Trelleborg blev för svåra

Returen till träningsmatchande efter tre veckors uppehåll blev en ganska ensidig historia där Trelleborg, som är uppe i tävlingstempo efter gruppseger i Svenska Cupen, var numret för stora. På plussidan fick vi äntligen se Tatu Varmanen debutera i Östertröjan med ett antal lovande insatser.

TRELLEBORGS FF - ÖSTERS IF 3-0 (1-0)

1-0 34 självmål
2-0 68 Brkic
3-0 89 Fatawu

Öster startade med:
Stulic
Adolfsson - Örnblom - Berg
Varmanen - Hauksson - Drott - Silverholt
Pavic
Mortensen - Westermark

61' Engqvist (Pavic),  Nordström (Silverholt), Brenner Toris (Westermark)
75' Stenberg (Örnblom)
85' Zahirovic (Drott)

Mer statistik på förbundets matchsida.

FÖRSTA HALVLEK
De syntes snabbt att skåningarna var uppe i matchtempo medan Öster var lite ringrostiga. Knappa två minuter in i matchen var Österbekante Fritiof Björkén på väg in i Östers straffområde och endast en resolut brytning av Jonathan Drott avstyrde ett potentiellt jätteläge.

Tio minuter in i matchen skapade Öster sitt första läge när Oliver Silverholt lyfte en bra frispark in i straffområdet där Filip Örnblom nickade ner bollen i mitten men skåningarna kunde rensa och visa sin skicklighet i omställningar. En rasande snabb kontring senare hade hemmalaget numerärt överläge runt Östers straffområde men Tatu Varmanen hade hunnit hem och kunde nicka ut inlägget till hörna.

Fyra minuter senare kunde Nicolas Mortensen spräckt målnollan när han tog ett avslut från distans som ändrade riktning på en försvarare och helt ställde TFF-målvakten Nilsson, men stack metern utanför högra stolpen.

I 18e minuten var det Öster som skulle bjuda på en chans när Månz Berg bröstade ner ett inlägg som Blomberg kunde hinna mellasn på och skjuta från nära håll men Victor Stulic gjorde en riktigt bra räddning.

Dryga tio minuter före paus skulle hemmalaget ta ledningen. Efter en hörna gick bollen ut till Brkic, som fick iväg ett hårt avslut som styrde oyckligt på Örnblom och smet in i mål.

Öster hade ett hyfsat läge minuterna senare när Drott efter bra förarbete lyfte in ett inlägg mot Mortensen men en mittback kunde styra undan. Halvlekens sista stora läge tillföll istället TFF när Liverstam efter en hörna klackade fram bollen till en helt fri Isak Jönsson men Stulic var med bra och kunde styra avslutet upp i ribban och ut.

ANDRA HALVLEK
Efter paus hade gästerna än mer bollinnehav men Öster vaskade fram en del. I 49e minuten skickade Varmanen ett långt inlägg som trots den kraftiga motvinden nådde Westermark, som nickade in bollen framför mål mot Mortensen som tyvärr inte kunde nå den innan den rensades.

Sju minuter senare slog Mattias Pavic ett rappt inlägg in framför mål där Westermark fanns välplacerade men inte fick till riktningen i sin nick. Öster bet sig ändå fast och strax därefter tog sig Drott in snyggt i straffområdet och avslutade lågt mot första stolpen som tvingade målvakten att göra en bra räddning.

I 62a minuten kunde Öster mycket väl ha kvitterat när Mattis Adolsson påpassligt skickade en lång frispark upp på nyss inbytte Teo Brenner Toris som vinklade bakåt till Mortensen. Denna tog sig in i straffområdet och avslutade stenhårt men Nilsson kunde med viss möda styra ut bollen till hörna.

Tre minuter senare var det nära för Trelleborg när ett missförstånd mellan Stulic och Adolfsson ställde till det och Fatiwu sånär fick öppet mål, men Adolfsson hann rädda situationen med en jättebrytning.

I 68e minuten skulle TFF:s snabba omställningar ändå ge utdelning när målvakten snabbt kastade upp till Fatiwu efter en Österhörna. En misslyckad passning inåt styrde på en Österspelare och hamnade hos Brkic som kunde placera in 2-0.

Efter det målet hamnade matchen i en rejäl svacka och det dröjde till 88e minuten innan den tog fart igen. Då visade inbytte Alen Zahirovic upp sig och lyfte en bra boll in mot Mortensen som ur bra läge dessvärre inte fick nicken på mål.

Istället kom ett tredje mål för gästerna minuten senare när Fatiwu snappade upp en boll som blåst förbi Österförsvaret, rundade Stulic och kunde rulla in matchens sista mål.

Mer om matchen:

MinBoll: Se matchen i repris.