Trygg cupseger i Skövde

Efter en lite seg inledning kunde Öster den sista timmen ta ett stabilt grepp om cupmatchen i Skövde och vann till slut med 0-3 som kunde varit mer.

SKÖVDE AIK - ÖSTERS IF 0-3 (0-1)  - Svenska Cupen 2018/19

0-1 39 Andreasson
0-2 49 Örnblom
0-3 63 Ahrn
Publik: 376

Öster startade med:
Malmkvist
S Karlsson - Örnblom - Vasilj - Silverholt
Avdic - Drott - Ljungberg - Andreasson
Ahrn - Johannesson

70' Johansson (Drott)
72' Kapevic (Ahrn)
77' Dzelili (Johannesson)

Mer statistik på förbundets matchsida.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Öster hade en del att leva upp till på Södermalms IP i Skövde -  senast man var på plats för dryga nio år sedan blev det seger med 4-0 och supportrarna dansade i congalinje runt planen. I torsdagens Svenska Cupenmatch såg det dock inledningsvis lite trögare ut. Öster dominerade spelbilden tydligt, men hittade inte några direkta lägen. Första riktigt heta farligheten kom kvarten in när David Johannesson hann först på en lång boll och målvakten endast med visst bekymmer kunde avstyra ut till hörna. Denna nickrensades ut till Emir Avdic som smekte ett fint inlägg in på Mario Vasiljs panna, men då stod Skövdemålvakten Fröjd för en riktigt bra räddning när han kunde trycka bollen på fel sida - med Österögon sett - av ribban.

Fem minuter senare gjorde Gustav Ahrn en bra insats när han jobbade hårt till vänster och jobbade fram en hörna, som sedan till slut spelades fram till samme Ahrn som då dessvärre befann sig i offsideläge.

Därefter skapade Skövde matchens två nästa farligheter inom några minuter. I 29e slog man en överlång frispark från vänster som nickades ner framför mål där det såg riktigt stökigt ut innan Öster kunde rensa. Tre minuter senare kunde Yonakhir snappa upp en slarvigt slagen boll från Österförsvaret och få ett friläge, men Robin Malmkvist kunde parera hans stenhårda avslut ut till hörna.

Farligheten såg ut att sätta fart på Öster och inom kort jobbade man fram ett par lägen, där en lyftning fram mot en frisprungen Ahrn såg mest lovande ut innan en försvarare precis kunde få pannan mellan och styra undan passningen. I 39e minuten skulle så äntligen Öster ta ledningen. Bollvinst på mittfältet ledde via högerkanten in mot mitten där en Österspelare (Ljungberg?) gjordes ner, men domaren påpassligt lät spelet gå vidare eftersom bollen hamnat hos Anton Andreasson som kontrollerat skruvade in bollen strax under högra krysset.

Efter målet föll man lägre i plan och såg ut att spela av halvleken, men utan att släppa till mer än ett halvhjärtat distansskott mot Malmkvist.

ANDRA HALVLEK

Efter paus trodde nog de flesta att Öster skulle gå ut än hårdare men Skövde inledde oväntat piggt och jobbade snabbt fram en hörna, som de dock inte kunde dra nytta av. När några minuter passerat återtog så Öster initiativet och i 49e minuten slog Andreasson en hörna från höger som Filip Örnblom fick ruggig träff på med pannan och målvakten kunde, trots att han hade händerna på bollen, inte hålla undan den utan bara styra den upp i nättaket.

Efter en lugnare kvart blixtrade Öster till och det var med unge Ahrn i huvudrollen. Först fick han ett läge efter en målvaktsräddning och slängde sig handlöst för att försöka glidtackla in bollen men fick se den rulla decimetern utanför stolpen. Knappa minuten senare kom han själv i dålig vinkel till höger, slog avslutet på målvakten men kunde klippa in returen i nät ur till synes obefintlig vinkel.

Efter det målet var Skövdespelarna uppgivna och inte ens inhoppande  Elmar Abraham - lillebror till Superettans skytteligaledare Sargon - kunde bryta mönstret. Öster å andra sidan spelade disciplinerat av matchen och tog inga risker. Emir Avdic - som annars sett lite hämmad ut av att för dagen spela till höger - stod för två fina insatser mot slutet när han först tog sig in i straffområdet och avslutade i burgavelns utsida tillräckligt nära stolpen för att många på läktaren skulle hinna jubla för mål och sedan när han på stopptid efter bra jobb spelade fram matchens jätte Andreasson vars skott tyvärr täcktes av en försvarare.