Tuff helg för Tipselitlagen mot Landskrona BoIS

Under lördagen spelade Tipselitlagen dubbelmöte mot Landskrona BoIS. U19 vände och kvitterade till oavgjort medan U17 tvingades släppa ifrån sig tre poäng.

Öster U19 tog emot Landskrona BoIS på gamla A-planen och det kom att bli en match som böljade resultatmässigt. En match där bortalaget tog ledningen redan efter fem minuter, men Öster snabbt vände till 2-1. Bortalaget kom igen och med resultatet 2-2 låg matchen öppen inför andra. Fem minuter in i andra tog Landskrona kommandot och satte 3-2. Istället för ett förtjänat 3-3 utökade istället bortalaget till 4-2 och matchen kändes punkterad. Östertränaren Christian Stridh gjorde några byten och ändrade i dispositionen och vips voala gjorde Öster två mål i slutforceringen. Det var inte utan att Öster hade kunnat vända och till och med vinna matchen om matchens sista målchans inte krypit strax utanför marignalerna. Slutresultat 4-4 (2-2).

Tränare Christian Stridh om matchen;

- Första halvlek är helt okej och det känns som vi har matchen under full kontroll. Tyvärr så faller vi ihop i andra halvlek och presterar långt under vår nivå med ett passivt försvarsspel och många felbeslut i offensiven. När de gör 4-2 så talar inget för att vi ska komma tillbaka, men med några positionsändringar så gör vi en bra slutforcering och hämtar upp underlagey på ett stark sätt. Jag tycker att Oskar Dahlström är bra och bidrar med två mål i sin första match från start i år och kul för Bajram Haziri  att han är direkt inblandad i de två sista målen i sin U19-debut.

Målskyttar Östers IF

11’ Oskar Dahlström
24’ Bo Svensson
83’ Oskar Dahlström
87’ Bajram Haziri

Startelva

2. Fredrik Henriksson, 3. Oskar Dahlström, 6. Bo Svensson, 9. Jonatan Rehnström (K), 12. Ivan Gibanica, 15. Emil Jönsson, 17. Hampus Wulff, 19. Johan Hjalmarsson, 20. Jonathan Stolth, 21. Abjess Moba och 23. Philip Hausenkamph

Avbytare

1. Tobias Dahlberg, 7. Valentino Srpcanski, 8. Albin Johansson, 11. Bajram Haziri, 16. Lukas Quist och 22. Mattias Afram

För matchfakta och tabell --> Svenskfotboll.se

Öster U17 lyckades inte plocka några poäng den här helgen. Landskrona tog ledningen och behöll 1-0 med sig i halvtid. I den 50:e minuten kvitterade Öster genom Karl Hjertberg, men det kom inte att stå sig. Under andra kunde sedan Landskrona dra ifrån och slutresultatet skrevs till 1-4.

Ass tränare Markus Lindberg om matchen:
- Tyvärr kommer vi inte upp i närheten av vår normala prestation. Vi tappar bollen vid fel tillfälle och blir straffade på grund av det. Trots en mindre bra prestation gör vi en bra arbetsinsats, vi släpper något mål för mer än vi bör då vi släpper upp laget i plan. I det närmsta väntar DM och då får vi chansen att revanschera oss.

Startelvan

12. Victor Jonasson (MV), 2. Erik Hancke, 3. Erik Cajnerud, 5. Jesper Andersson, 6. Martin Srpcanski (K), 7. Patrick Karlsson, 8. Martin Finnhult, 9. Henrik Dahlquist, 10. Karl Hjertberg, 11. Robin Clason och 14. Filip Örnblom

Avbytare

15. Anton Lantz, 16. Daniel Hultqvist, 17. Filip Bolö och 18. Victor Ericsson