Tuff smäll mot Åtvidaberg

De tio minuterna mellan 20e och 30e i första halvlek avgjorde mötet mot Åtvidaberg. Innan dess var matchen jämn med visst övertag för Öster, men efter en missad straff i tjugonde minuten rasade spelet samman och åtta minuter senare stod det 0-3 - och Rasmus Rydén hade fått rött kort. Därefter reste sig Öster på ett bra vis, men kunde inte hänga med motståndet.

ÖSTERS IF - ÅTVIDABERGS FF 0-5 (0-3)

0-1 23' Helg
0-2 25' Karlsson
0-3 28' Ahmed (strf)
0-4 51' Deeroram
0-5 71' Karlsson

Rydén
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Drott - Shaze
Hafizovic - Velic - Östlind
Söderberg

60' Donkor (Hafizovic), Berglund (Söderberg), Strömberg (Östlind)
74' Stahre (Nurkic)
77' Örnblom (Lindblad)

Halva Potten: 17125

Alla bilder: Andreas Nilelind/bilderna.it

FÖRSTA HALVLEK

Inledningen på matchen mot Roar Hansen och Andreas Thomssons Åtvidaberg såg ut ungefär som vi har kommit att vänta oss. med mycket boll för Öster - bland annat jobbade Östlind fram en hörna redan i första i minuten och tre minuter senare utmanade Söderberg gamle lagkamraten Månz Karlsson som tyvärr tog det kallt och kunde avstyra situationen.

I sjunde minuten fick vi se riktigt bra spel på högerkanten där Hafizovic nådde fram med en boll mot kortlinjen som Björkén hann på och kunde rulla in mot målområdet men gästernas målvakt Gustav Jansson var tyvärr med bra och kunde bryta passningen.

Öster hade ett par smålägen innan man runt tjugonde minuten skapade två jättelägen att ta ledningen. Först spelade Söderberg fram Björkén som hittade in med en låg boll till Hafizovic, som dessvärre inte fick träff på bollen i bra läge inne i straffområdet. Minuten senare kom nästa möjlighet när Åtvidabergs Jon Birkfeldt stoppade bollen med handen och domare Kazic pekade på straffpunkten. Hafizovic steg fram, men ville för mycket och skickade bollen en bit över ribban.

Sedan blev det gästerna för hela slanten. I 23e minuten sprang sig Simon Helg fri och lyfte bollen över Rydén till 0-1 - Lindblad var nära att kunna nicka undan bollen i sista momentet men nådde inte riktigt fram för att kunna få undan den.

Bara dryga minuten senare var det dags igen. Åtvidaberg slog en frispark som Rydén inte kunde hålla, och på returen var Månz Karlsson framme och petade in dagens andra mål.

Direkt efter avspark tappade Öster boll igen, och Maholli sprang sig fri från en misstänkt offsideposition och rundade Rydén som kom för sent in i duellen, rev ner Åtvid-spelaren och blev utvisad (en utvisning som omvandlades till ett byte mot reservmålvakten Pontus Wik). Den följande straffen slog Ammar Ahmed kallt in bakom Wik.

Därefter lyckades Öster lugna ner spelet till mer normalt tempo igen. I 35e minuten jobbade Björkén fram en hörna som Jansson tyvärr kunde boxa undan precis innan den nådde sitt mål. Fem minuter senare var Hafizovic nära att nå in med en låg boll till Söderberg men även denna gång var Jansson med och kunde plocka bollen.

I halvlekens sista minut kom en lång boll mot gästernas Simon Alexandersson, som var på väg genom men Wik hann ut bra och kunde snappa åt sig bollen innan anfallaren fick foten på den.

ANDRA HALVLEK

Fyra minuter efter paus vann Söderberg boll och drog igång ett bra anfall där Velic kom till ett hårt avslut som tyvärr fastnade på egen spelare, och när Shaze försökte skicka fram andrabollen mot Söderberg  stannade den på en försvarararm, men denna gång släppte domaren spelet.

Istället skulle gästerna utöka sin ledning någon minut senare. Vänsterbacken Deeromram lyfte in en boll som såg ut som ett förlupet inlägg, men seglade in i bortre krysset otagbart för Wik.

Därefter kom Öster runt mycket till höger. Hafizovic lyfte först in en boll som var snäppet för hög för att Östlind skulle kunna nå den, och minuten senare slog han ett lågt inlägg som Söderberg var ytterst nära att kunna få en tå på.

Dryga tio minuter in i halvleken pressade Öster på bra, och var nära att reducera. Man bet sig fast efter en hörna och till slut kom ett inlägg från vänster som Söderberg på grund av hård bevakning inte kunde nå, men bollen hittade ändå fram till Hafizovic som fick på ett lurigt studsande avslut men Jansson kunde avvärja.

Med dryga tjugo minuter kvar bjöd vänsterkanten på ett snyggt uppspel, där Strömberg hittade Nurkic som sånär kunde ta sig runt och in framför mål men en försvarare kunde peta ut bollen till en resultatlös hörna.

Minuterna senare var det istället dags för gästerna att utöka sin ledning. Ahmed slog en frispark mot bortre stolpen där Månz K alltför ohotad kunde nicka in gästernas femte mål.

Öster bet ändå ihop bra och fortsatte skapa möjligheter in i det sista. I 80e minuten samspelade Donkor och Shaze fint vilket öppnade för den förstnämnde att ta sig in mot mål, där han avslutade hårt ut snäv vinkel i burgavelns utsida.

Minuterna senare samarbetade Velic och Björkén till höger, vilket resulterade i en bra boll in mot Berglund, som såg ut att få en rejäl knuff i ryggen och gick omkull men domaren signalerade för att spela vidare.

Matchens avslutande minuter pressade Åtvidaberg på för att spä på sin ledning, men lyckades inte skapa några jättelägen.

Följ Östers IF i sociala medier: