Tufft rött stoppade kvaljakten

Det är blandade känslor efter säsongens näst sista match. Öster förlängde den långa förlustfria sviten, men ett tufft rött kort på John Stenberg i ett läge där Öster hade börjat ta tillbaka initiativet stoppade jakten på det segermål som skulle gett fortsatt chans på kvalplatsen.

GIF SUNDSVALL - ÖSTERS IF 1-1 (1-1)

0-1 16 Mortensen
1-1 38 Andersson
Publik: 6107

Öster startade med:
Nilsson
Varmanen -  Adolfsson - Berg - Stenberg - Silverholt
Pavic - Kusu - Hauksson
Mortensen - Westermark

62' Engqvist (Kusu), Rochester Sörensen (Pavic)
88' Brenner Toris (Varmanen), Magnusson (Adolfsson)

Utvisning:
67' Stenberg
Mer statistik på förbundets matchsida..

FÖRSTA HALVLEK

Trots att Öster gick ut defensivt, medvetna om Sundsvalls högkaratiga anfallsduo, var det hemmalaget som var nära att komma till matchens första farlighet i 3e minuten när Hallenius visade skicklighet och vände förbi en Österspelare i farten, men John Stenberg utnyttjade sin tyngd bra och hann in, lutade sig och tryckte undan Siundsvallslegendaren utan att riskera domslut mot sig.

Sundsvall har ett namnkunnigt lag och både Lundström och Hallenius hann komma till varsitt avslut (utan att riktigt oroa Mathias Nilsson) innan Öster kunde börja jobba sig in i matchen. När man väl gjorde det hände det dock mycket på en gång.

Kvarten in i matchen jobabde Tatu varmanen fram ett inkast djupt ner på hemmalagets planhalva och därefter bet sig Öster fast. Mattias Pavic räddade en lång boll nere vid kortlinjen och via Oliver Silverholt hamnade bollen hos Alex hauksson., som medmillimeterprecision knoppade in ett inlägg mot Nicolas Mortensen som tagit en perfekt löpning och kunde nicka in ledningsmålet.

Fem minuters senare såg det lovande ut igen när giffarna klivit upp högt i jakten på den kvittering som skulle säkra Allsvenskt kontrakt, men Pavic bröt och skickade en bra boll ut till Jesper Westermark på vänsterkanten. Westermark hade en fullfartslöpande Mortensen i mitten men hoppades att målvakten skulle chansa och fick bara iväg ett ganska ofarligt avslut.

I 25e minuten var kvitteringen nära när Öster slarvade i ett uppspel och Hallenius kunde sno bollen och spela fram Engblom till ett jätteläge, men en distraherande tjurrusning av Stenberg kompletterat av en petande tåspets av Månz Berg  avväpnade vad som kunde blivit ett jätteläge.

Hemmalaget hade dock fått vittring och hotade alltmer. Sju minuter före paus gav det också utdelning när Engblom rundade berg och var kall nog att i bra läge rulla bollen in framför mål dä Andersson utan större bekymmer kunde placera in kvitteringen i höger burgavel.

Tre minuter före paus var Sundsvall sedan nära att vända till ledning när Hallenius tog sig runt till höger och glidtacklade iväg ett lurigt skott som Nilsson fick parera i en båge över sig själv in framför mål. Där missade Mattis Adolfsson en svår volleyrensning men kunde sedan liggande täcka och även sparka undan bollen.

ANDRA HALVLEK

Efter paus visade Sundsvall verkligen sin nivå, vilket i sin tur ledd etill att Öster fick gott om tillfällen att demonstrera varför man släppt in näst minst (nu efter Värnamos förlust i Borlänge minst) mål i Superettan. Bara minuten hade gått när Hallenius fick bra skottläge, men Berg täckte uppoffrande ut till hörna.

Två minuter senare kom ett omdiskuterat domslut när Nåvik fick fortsätta spela efter att bollen sett ut att ha varit solklart helt över kortlinjen men dessbättre bara fick med sig en hörna som inte gav någon utdelning.

I 51a minuten visade Adolfsson både mod och kvalitet när han jobbade ikapp ett par meter på Engblom och dök in i en glidtackling som inte bara korrekt avväpnade anfallaren utan även styrde via denne ut till inspark.

Efter en knapp kvart av stor dominans för de blåklädda började Öster så småningom jobba sig uppåt i plan. I 59e minuten stod Stenberg än en gång för en av de där vägledande insatserna vi sett så ofta på sistone, när han tar bollen 40 meter upp i plan och öppnar ytor. denna gång fann Silverholt passningsväg in på Hauksson, som vände runt och kanske skulle klippt till direkt men tog med sig bollen mot kortlinjen och inte kunde få sitt inspel genom ett samlat Sundsvallsförsvar som täckte ut till hörna.

I 63e minuten lyfte Varmanen in bollen mot Mortensen som stod för en fin nedtaging men tyvärr skickade avslutet lite väl rakt på giffarnas målvakt.

Nu hade matchen bytt ansikte igen och det var Öster som låg högst. I 65e minuten var inbytte Emil Engqvist nära att nå högst på ett inlägg men målvakten kunde precis nå fram och boxa undan bollen.

Den resulterande hörnan såg först ut att rinna ut i sanden men blev farlig när engqvist petade in bollen framför mål där Hauksson slet sig loss men ur dålig vinkel bara kunde skicka bollen stenhårt i burgavelns utsida.

Bara minuten senare kom det som blev dråpslaget för matchen. Andersson fick en bra boll att springa på, sökte John Stenbergs ben och gick omkull vilket inte gav domaren mycket annat val än att dra upp det röda kortet för målchansutvisning. Ett riktigt västgötaklimax på Stenbergs annars med beröm godkända debutsäsong i rödblått.

Med ett hemmalag som behövde en poäng för att säkra avancemanget var det inte konstigt att matchen sedan gick i stå. Även om Öster fick besked om att kvalplatsen ånyo stod på spel - efter att ingen annan än förre Österspelaren Anton Andreasson kvitterat för Örgryte mot Helsingborg - var det ingen lätt match att försöka ta bollen från ett bollskickligt Sundsvall som bara ville spela av tid.

I 78e minuten var Nåvik ändå på väg genom men en rejäl sisutackling från Varmanen förpassade ynglingen över kortlinjen varpå bollen kunde rulla över densamma ut till inspark.

Den enda riktiga målchansen sista minuterna tillföll faktiskt Öster, när Rochester i 84e minuter lyfte in en frispark som Hauksson nickstyrde metern utanför högra stolpen.