Tung förlust i udda match

Bortamötet mot Tvååker blev en speciell historia där Öster trots en man mindre i 70 minuter jagade en segerboll in i det sista, men i matchens näst sista anfall sänktes av förre Österspelaren Oliver Nedanovski. Dessutom får man klara sig utan både Lindblad och Johannesson i nästa match, då båda fick syna röda kort.

TVÅÅKERS IF - ÖSTERS IF   (1-1)
1-0 22 Zander
1-1 25 Östlind
2-1 94 Nedanovski

Nilsson
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Shaze - Elvby
Donkor - Velic - Östlind
Johannesson

71' Pavic (Donkor), Berglund (Östlind)
86' Ahonen (Nurkic)

Utvisningar:
21' Lindblad
68' Johannesson
68' 22 (andra gula)

Mer statistik finns på förbundets matchsida.

FÖRSTA HALVLEK

Öster inledde i högt tempo på pittoreska Övrevi och efter massivt tryck var det i sjunde minuten mycket nära att man tog ledningen. Robin Östlind jobbade hårt nere vid vänstra hörnflaggan innan han rullade in bollen till Denis Velic, som lurade försvaret och avslutade nere vid vänstra stolproten, där en Tvååkerförsvarare fick stopp på bollen med vad som med en del god vilja såg ut som axeln, och när David Johannesson kom stormande efter returen kunde försvaret rensa undan.

Tre minuter senare fick Johannesson en bra passning från Östlind, som vunnit boll högt, och vände runt innan han drog skottet stenhårt i kryssribbans utsida.

Mitt i pressen visade ändå Tvååker upp sin styrka, när man blixtsnabbt vände spel med två man i 12e minuten. Beqaj spelade osjälviskt vidare till Gustafsson som avslutade tätt utanför Malkolm Nilssons vänstra stolpe.

Öster fortsatte ligga högt men fastnade, bland annat på två hårt bedömda offsider efter lysande Velic-passningar fram mot Björkén och kom inte till några avslut.

Då var Tvååker desto rakare och i 21a minuten sprang sig Beqaj fri, och när Kalle Lindblad såg ut att hinna ikapp föll anfallaren. Efter en kort tvekan pekade huvuddomare Oppong på straffpunkten och plockade även fram det röda kortet. Straffen slog sedan hemmalagets kapten Emil Zander kallt in till vänster om Nilsson.

Öster studsade tillbaka snabbt. Någon minut efter baklängesmålet skapade man dubbla hörnor nere vid hemmamålet, och efter den andra tog Isaac Shaze bollen och försökte pricka in bollen men träffade lågt på högra stolpen. Returen hamnade ändå hos Robin Östlind, som kunde klippa in kvitteringen.

Trots att man var en man mindre tog Öster ett än hårdare grepp om spelet och framför allt högerkanten utmanade konstant. I 34e minuten bjöd man ändå hemmalaget på en jättechans när ett uppspel slogs rakt på en hemmaspelare, men en fantastisk glidtackling av Mario Vasilj inte bara stoppade utan gav även Öster inkastet.

Öster hade två hyfsade lägen före paus, först ett lågt inlägg längs med kortlinjen från Donkor mot Johannesson, som målvakten dessvärre hann ut och plockade, samt en lång löpboll från Björkén för Johannesson att springa på, men denne fastnade på en mittback och nådde inte bollen utan fick springa ikapp den i straffområdes bortre ände.

ANDRA HALVLEK

Pausvilan gjorde Öster gott och laget såg väldigt piggt ut när andra halvlek drog igång. Det numerära underläget syntes inte på plan där det var spel mot ett mål de första tio minuterna. Sedan skapade hemmalaget ett par chanser innan Öster i 57e minuten var nära att ta ledningen. Donkor hittade ut till Björkén, som slog ett stenhårt lågt inlägg som strök några decimeter framför foten på en helt fri Johannesson.

I 66e minuten kastades så matchen om rejält. Johannesson gick omkull i en närkamp med Labinot Syla, men ingen verkade riktigt se vad som hände då bollen var femtio meter bort. Efter en lång diskussion med assisterande gav Oppong till slut Syla sitt andra gula för dagen, medan Johannesson till de flestas förvåning fick direkt rött.

Öster agerade direkt och de två inbytta spelarena var inblandade i en farlighet redan minuten efter bytet i 71a. Mattias Pavic gick inåt och fick iväg ett bra skott som täcktes av en försvarare, och på returen avslutade Björn Berglund strax till vänster om mål.

Trycket mot hemmalagets mål fortsatte mer eller mindre konstant. I 79e minuten försökte Pavic hitta in på en fri Shaze, men målvakten kunde tyvärr plocka ner bollen. Tre minuter senare skulle Öster haft mål. Pavic spelade fram Björkén, som tog sig inåt längs kortlinjen innan han rullade bollen bakåt till Shaze som klippte till stenhårt - men träffade Berglund, som nu stod på mållinjen, i huvudet. Bollen studsade ut på en Tvååker-spelare och rullade in i mål - ett mål som linjedomaren vinkade bort trots att den försvarare som täckt Björkéns löpning tydligt fanns längre ner i plan än Berglund när bollen slogs. Ett fullständigt korrekt - om än otroligt konstigt - mål bortdömt för offside.

Några minuter in på stopptiden skapade Öster två riktigt bra lägen, först när Ahonen slog en av sina känsliga yttersidor in mot Pavic, som var mycket nära att hinna på bollen före målvakten. Halvminuten senare slet sig Björkén runt på sin kant och slog en hård låg boll in mot Pavic som hade öppet mål men målvakten hann på något sätt ner med fingrarna och styrde bollen några decimeter bakom ryggen på Pavic.

Istället skulle hemmalaget få in den sista bollen, när Anders Larsson i 94e minuten hittade mellan Östers backlinje med en boll till Oliver Nedanovski, som iskallt täckte bollen med sin kropp och tryckte upp segermålet i krysset med vänstern.

Se matchen i repris på Tvååker Play: