Tungt poängtapp i Varberg

Öster såg länge ut att få med sig en ny trepoängare från Påskbergsvallen, men släppte in Varberg i matchen, och på tre minuters stopptid kunde hemmalaget nesligt stöta in kvitteringen på en frisparksretur.

VARBERGS BOIS - ÖSTERS IF 2-2 (0-1)
16' 0-1 Bergholtz
52' 0-2 Velic
63' 1-2 Peter
92' 2-2 Sandberg-Magnusson

Publik: 1723

Öster startade med:

Berglund
Wihlborg - Vasilj - Bojent - Konate
Lindner - Velic - Elvby
Bergholtz - Söderberg - Henningsson

Byte:
68' Eriksson (Henningsson)

På bilden gör Marcus Bergholtz 0-1. Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it

Det syntes tidigt i matchen att det var två olika spelfilosofier som möttes i regnet på Påskbergsvallen, och Öster såg ut att trivas bra med att få större delen av bollinnehavet. I fjärde minuten öppnade det för matchens första chans när Bergholtz nickskarvade ett inlägg mot Henningsson, men Wulff i Varbergsmålet läste situationen och hann mellan. Efter några halvtappra försök från Öster kom Varberg i nionde minuten till sitt första avslut, en frispark ur hyfsat läge som lyftes rakt i famnen på Oscar Berglund. Fem minuter senare, strax efter ett bra läge framjobbat av Söderberg som mynnade ut i att Wihlborg avslutade stenhårt på Lindner, skulle hemmalaget dock visa upp sin styrka. Efter slarv på Östers mittfält kom en Varbergsspelare helt fri, men Berglund väntade ut honom och kunde utan större besvär avvärja.

Två minuter senare satte Alexander Henningsson fart på sin vänsterkant, rundade sin försvarare och skickade in bollen mot Söderberg. Denne dämpade bara bollen vidare till Bergholtz, som tog ett par meter i sidled innan han slog in bollen bakom Wulff.

Strax efter målet ryckte hemmalaget upp sig och skapade ett par farligheter. Först kunde det blivit farligt när Robert Bagger tog sig genom men vinkades av för offside, och i 20 minuten lyckades Varberg etablera ett anfall och kom till avslut inne i Östers straffområde, men volleyn täcktes undan bra av Patrik Bojent. Minuten senare nickskarvade Bergholtz fram bollen mot Söderberg, som var mycket nära att hamna fri med Wulff, men en ytterst vältajmad tå från en försvarare kunde rensa bollen upp i luften och avbryta anfallet.

I 25e minuten såg Öster ut att utöka sin ledning när Velic hamnade väldigt fri på ett inlägg från Wihlborg, men lagkaptenen tvingades hoppa till för att nå bollen och fick inte riktigt kontroll på avslutet som stack precis över. Minuterna senare kom nästa bra chans när Velic fick bollen inne i Varbergs straffområde, men denna gång försökte nå Söderberg i bättre läge och bollen fastnade på en försvarare halvvägs. Öster fortsatte pressa på tills sex minuter återstod av halvleken då Karl Söderström stod för en snygg farlighet. På egen hand lirkade han sig genom på sin vänsterkant och bröt in på mål, men när avslutet kom mot första stolpen var Berglund nere bra och plockade skottet.

Fyra minuter in i andra halvlek var ett Varbergsinlägg från högerkanten nära att lura hela Öster. Samtliga rödblå trodde den höga bollen var på väg till en säker inspark, men Varbergs Nsima Peter ville annorlunda och var mycket nära att få en tåspets på bollen och omdirigera den in mot mål. I 52 minuten såg Öster ut att sikta på att bygga upp ett anfall, när Velic istället klippte till på egen hand och helt ställde Wulff med en välplacerad boll nere vid bortre stolpen.

I direkt replik jobbade Söderström fram en hörna, som ledde till ännu en och att hemmalaget lyckades etablera en stunds press mot Östermålet.

Efter det var det Östers tur att sticka upp i en omställning och sånär sätta trean. Konate stack på en bra boll från Velic och lyfte in bollen i mitten där Söderberg var mycket nära att helt fri nå den. Minuten senare stack Velic genom bollen på mitten istället och nådde en soperen Henningsson, som dessvärre (men rimligen korrekt) vinkades av för offside.

Med knappa halvtimmen kvar kom en ödesminut för Öster. Först stack Wihlborg på en passning från Velic men vinkades av för offside, och efter en snabbt slagen frispark kunde Söderström en andra gång runda sin vänsterkant, och när Berglund även denna gång täckte första stolpen rullade Varbergsyttern bara bollen förbi honom in till Peter, som inte gärna kunde missa att trycka in reduceringen. Tre minuter senare var det Söderström själv som sånär kom fri på en lång boll, men bollen stack iväg i det våta gräset och hann före yttern över kortlinjen. Minuten därefter var det Fredrik Björk som avslutade hårt hårt men strax till höger om mål, och Varberg hade helt plötsligt etablerat sig igen.

Tio minuter senare klippte Björk till igen, men denna gång styrdes skottet på en rygg och var mycket nära att slinka in bakom Berglund. Den resulterande hörnan blev även den farlig när hemmalagets kapten Robin Tranberg kom ensam upp till bollen men nickade precis till vänster om mål. Med åtta minuter kvar stack inbytte Otto Eriksson upp på vänsterkanten och slog in bollen bra till Velic som försökte sig på en tricklyftning mot Söderberg. När denna blev någon meter kort mynnade det hela istället ut i en omställning, som Söderström dessbättre inte hittade något vettigt att göra på. Tre minuter senare kom ännu en av Velics högklassiga passningar mot Söderberg, men en hel match i dyblött gräs började ta ut sin rätt och Pär Asp kunde nå före Freddy på bollen och peta hem den till Wulff.

På två minuters stopptid kunde Öster spikat igen matchen när Velic rullade fram bollen till Söderberg, men avslutet hamnade en bit till vänster om mål. Istället hann hemmalaget med ett sista anfall och fick en frispark från långt håll. Denna fick Tranberg så bra fart på att Berglund inte kunde hålla bollen, och på returen syntes bara grönsvarta spelare varav Anton Sandberg Magnusson blev matchhjälte genom att trycka in kvitteringen med matchens sista spark.

Se presskonferensen efter matchen HÄR.

Se förbundets sida för matchstatistik.