Var med och skriv boken "Fotboll. På riktigt."

Samtliga 32 klubbar i Allsvenskan och Superettan erbjuder tusentals supportrar att vara med och skriva boken ”Fotboll. På riktigt.” Boken ska lyfta fram supportrarnas egna berättelser om stora känslor och vad som är viktigt. På riktigt.

Boken bottnar i att Allsvenskan och Superettan står för något annat än de ligor där det är möjligt för auktoritära regimer och oligarker att äga klubblag och där fotbollen ofta distanserat sig från sitt arv och sina trognaste supportrar.

– Det är en väg vi inte ska vandra och det är dags att manifestera att vi står för något helt annat. Vi är stolta över att Allsvenskan och Superettan är en folkrörelse som verkligen betyder något för miljontals supportrar. Att det finns en dröm om uppflyttning och en rädsla att åka ur. Att vi har föreningsdemokrati och inte sviker det som för oss är genuint och äkta, säger Calle Stjerna, varumärkeschef på Svensk Elitfotboll.

Det här ska lyftas fram i boken ”Fotboll. På riktigt”.

Under sommaren kommer supportrarnas berättelser att samlas in och vid ligaavslutningarna i höst kommer den inbundna boken på cirka 250 sidor att finnas i handeln.

– För att det här ska bli äkta så är det viktigt att det inte är vi, utan våra lags supportrar, som skriver boken. Det kan vara berättelser om gemenskapen i att gå på match med någon speciell. Om glädjen eller ångesten när laget vunnit eller förlorat. Om den passionerade känslan i att sjunga sig hes eller hur härligt det är att hälsa på eldsjälarna som alltid jobbar på arenan. Helt enkelt en bok som manifesterar kärleken till vår fotboll, säger Calle Stjerna.

Här kan du bidra med just din berättelse: