Varsin poäng i Jönköping

Oavgjort känns som ett rättvisande resultat i derbyt mot Husqvarna, i en match där lagen dominerade varsin halvlek. Öster borde dock ha stängt matchen vid Hellgrens friläge minuten före kvitteringen.

HUSQVARNA FF - ÖSTERS IF 1-1 (0-1)

0-1 33' Söderberg
1-1 78' Haidari

Publik: 1183 (plus stundtals ett 40-tal på snikens kulle väster om arenan).

Nadj
Wihlborg - Vasilj - Bojent - Konate
Lindner - Velic - Elvby
Eriksson - Söderberg - Henningsson

67' Hellgren (Henningsson)
77' Gero (Söderberg)
82' Birgersson (Eriksson)

På bilden slår Freddy Söderberg in Östers ledningsmål. Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it

Det syntes direkt att Öster hade mer respekt än vad man normalt har för en nykomling, och inledde försiktigt. I tredje minuten kom så matchens första organiserade anfall efter en passning från Velic ut till Söderberg, men när inlägget kom föll Henningsson i bra läge och var inte nära att nå bollen. Fem minuter senare var det dags för första riktigt intressanta läget åt andra hållet, när ett inlägg nickskarvades in framför Nadj men lyckligen inte nådde avsedd mottagare. Minuterna senare stod Öster för två chanser, först ett inlägg mot Velic som rensades till hörna och minuten senare en lyftning fram mot Söderberg som korrekt dömdes onside men inte hann ikapp bollen innan den slank ut över kortlinjen.

Dryga kvarten in i matchen såg det positivt ut, på ännu en löpboll mot Söderberg, men Zoran Akovic var med bra och mötte bollen långt ut, och trots Österspelarnas upprördhet fann domaren inget fel med hans ingripande. Istället skull hemmalaget minuterna senare stå för matchens dittills farligaste chans när ännu en lång boll in i mitten styrdes tätt till höger om Nadjs mål.

Knappa halvtimmen in i matchen presenterade hemmalagets Självbehärskning Robin Cederberg sig med en onödigt hård satsning mot Henningsson på mittplan men den följande frisparken in mot mål var inte nära att resultera. Minuten efter skapade Söderberg däremot en bra möjlighet när han gick själv och tog avslut som en försvarare dessvärre kunde styra undan. De följande minuterna stod lagen för varsin riktigt bra chans. Först hann Söderberg upp en till synes förlupen boll och fick in ett inlägg som Henningsson var någon centimeter från att nå. I kontringen efter testade så hemmalagets Aktas från långt håll och ställde Nadj men prickade ribban ut till inspark.

I 33 minuten skulle Velic bollar fram på Söderberg löna sig, och det på ett väldigt snyggt sätt. En yttersidan runt en försvarare nådde Söderberg som med en kall träff touchade bollen otagbart förbi Husqvarnamålvakten till 0-1. Efter målet föll dessvärre tempot igen och en snygg soloräd av Lindner vars boll fram mot Söderberg dessvärre fastnade på en hemmaspelare var det enda underhållande tills två minuter innan paus, då en Husqvarnaomställning var ytterst nära att ställa till det men en klockren brytning av Elvby i sista sekund redde upp situationen. Efter det borde Henningsson nog haft en frispark med sig i halvlekens sista minut när han fälldes hårt, men annars hände inget mer notabelt innan pausvilan.

Efter paus såg Öster mest ut att vara rädda för att tappa sin ledning, och det höll på att kosta dem ganska snart. Fyra minuter in i halvleken lyftes en frispark in i straffområdet och nådde en obehagligt fri Kapcevic, som dock blev avblåst för en mycket tveksam offside. I 53 minuten var det nära igen när en hemmaspelare (Agovic?) stod för en snygg nedtagning och sedan avslutade oroande tätt utanför.

Knappa tjugo minuter in i halvleken lyfte Eriksson fram en boll mot Henningsson som såg ut att kunna resultera i Östers första riktiga chans efter paus, men Akovic kunde utan större bekymmer avstyra. Istället stack mannen med dagens synthigaste frisyr och längsta namn, nyss inbytte Carlos Esteban Ross Cotal upp på högerkanten och tvingade Konate att göra en riktigt fin brytning för att undvika en farlighet. Vid den här tiden fick hemmalaget ta över allt initiativ, och Öster fick bara försvara sig. Bland annat kunde Vasilj efter mycket stök rensa ut till hörna i 72 minuten.

Med kvarten kvar stod Jonas Hellgren för en av de där insatserna som ligger bakom att supportrarna fortfarande kallar honom geniet. Med tåspetsen nådde han bollen och kunde stoppa ett Husqvarnaanfall, men nöjde sig inte med det utan spelade en vägvinnande boll fram på Velic som nådde ut med bollen till Söderberg på vänsterkanten, men dennes avslut landade någonstans långt ute bland svanarna i Stadsparken snarare än att hota Akovic. Minuten senare var det Hellgren själv som skulle få chansen när han ställdes helt fri med målvakten, men i ett försök att vara lite väl kall försökte han rulla bollen bredvid Akovic som kunde få ut foten och rädda.

Detta skulle stå Öster dyrt, då redan nästa anfall mynnade ut i en kvittering. En förlängd situation efter en hörna hamnade bollen hos Haidari som tog ner den misstänkt långt ut på axeln, och när för övrigt utmärkte Vasilj halkade kunde inget stoppa hemmaanfallaren från att kvittera.

De följande tio minuterna tog Öster tillbaka initiativet, men lyfte bara in bollar utifrån som aldrig oroade. I matchens sista ordinarie minut började Östersupportrarna hoppas igen när Hellgren såg ut att vara på väg genom, men en magnifik brytning (stenhård, men bara på boll) av en försvarare släckte snabbt det hoppet igen. På stopptid var det dessvärre bara hemmalaget som stod för chanserna. I 93 minuten fick Kapcevic spela vidare trots misstänkt offside, och kunde passera Nadj men på passningen in i mitten var Bojent först och kunde rensa, och på den följande kontringen hade Hellgren ingen chans att nå Wihlborgs höga boll utan pipan gick samtidigt som Akovic plockade ner bollen.

Se målen HÄR på TV4/Fotbollskanalen.