Westermark fixade förlustfri september

Efter en första halvlek som lämnade en hel del att önska och uddamålsunderläge ryckte Öster upp sig ordentligt efter paus. Jesper Westermark kvitterade genom ett nytt snyggt nickmål och såg till att vi gick genom september utan förlust och elva poäng på fem matcher.

AFC ESKILSTUNA - ÖSTERS IF 1-1 (1-0)

1-0 25 Coffey
1-1 57 Westermark

Nilsson
Nordström - Berg - Stenberg - Silverholt
Magnusson - Kusu - Rochester - Pavic
Westermark - Mortensen

46' Engqvist (Kusu)
74' Lima (Westermark)
83' Brenner Toris (Magnusson)
90' Hauksson (Pavic)
Mer statistik på förbundets matchsida.

FÖRSTA HALVLEK

Eskilstuna har gjort mål första fem minuterna i fyra av sina fem senaste matcher, ett faktum Öster utan tvekan har koll på men trots det kom hemmalaget till avslut i bra läge redan efter 50 sekunder i torsdagens duell på Tunavallen. Ett skott från Götesson som dessbättre både Månz Karlsson och högrebacksvikarierande Oliver Silverholt fanns på plats för att täcka och som inte lyckades störa Mathias Nilsson i målet nämnvärt.

Ruskigt hemmastarka (2,18 poäng/hemmamatch i snitt före matchen och länge under säsongen över 2,5) Eskilstuna fortsatte dock trycka på och i 6 minuten lyfte Alsanati - första halvleks bäste spelare men också störste chansbrännare - in en fin boll som Coffey styrde dryga metern utanför vänstra stolpen med huvudet.

Alsanati följde upp med ett bra avslut mot högra stolpen som Nilsson tvingades styra ut till hörna i 8e minuten och bjöd på matchens största underhållning (i konkurrens av två faktiskt snygga mål och Mathias Nilssons Glenn Hysén-klassiga glidtackling i början av andra halvlek) i 13e minuten när han tvåfotade sig genom men sedan gjorde en dragning för mycket och en redan liggande Billy Nordström på något sätt kunde sträcka benet och peta undan bollen.

Halvvägs genom första - efter ytterligare varsitt halvfarligt avslut av Götesson och Alsanati - tryckte ändå Öster upp spelet och kunde oroa lite. Först fick Nordström bollen från Jesper Westermark och skickade en stenhård låg boll i metern från mållinjen som hemmmålvakten Wicks inte kunde nå men försvaret sedan fick undan.

Minuten senare kom en fin lyftning från Isak Magnusson på högerkanten in framför mål där både Nicolas Mortensen och Mattias Pavic fanns på plats, men en precis lagom hård touch av mittbacken fick 'Nico' ur balans tillräckligt mycket för att nickstyningen skulle sticka en bra bit över.

I 25e minuten gav hemmalagets pigga offensiv så utdelning när Manns lyfte in en lång boll i straffområdet där Götesson nickade ner och Coffey fick drömträff strax utanför straffområdeslinjen räytt upp i vänstra krysset, otagbart för Nilsson (eller vem som helst).

Efter målet dök tempot i matchen påtagligt och resten av halvleken bjöd bara på två mindre lägen - när Öster i 37e minuten spelade en frisparksvaariant som slutade i ett inlägg från Magnusson som KAN ha styrt på en försvarares arm men nu inte ens gav hörna och ett snyggt anfall sex minuter före paus där Marc Rochester Sörensen spelade fram Magnusson, som tyvärr skickade avslutet i famnen på Wicks.

ANDRA HALVLEK

Efter paus bköds vi på en ordentlig scenförändring när Öster tog ett betydligt bättre grepp om spelet. I 51a minuten kunde det dock ha straffat sig när hemmalaget skickade en lång boll för Linnér att springa på och den BP- och AIK-fostrade yttern såg ut att ha ett jätteläge på sin vänsterkant, men en heroisk utrusning och sexplus-värdig glidtackling av Mathias Nilsson inte bara avvärjde läget utan gav även inkast för Öster (ett inkast som Nilsson lite oroande såg ut att vilja kasta själv innan han släppte det).

Öster fortsatte ändå pressa och i 57e minuten bjöds vi på en pärla när Nordström lyfte in en lång boll från vänster på en perfekt springande Westermark som kunde placera in kvitteringen i vänster burgavel med pannan.

Efter målet fortsatte Öster hålla uppe spelet och fem minuter senare kunde vi fått se mathen vändas när Silverholt lyfte bollen mot Mortensen på bortre stolpen, men än en gång fanns n AFC-försvarare där och kunde toucha den högt hoppande dansken tillräckligt mycket för att nicken skulle försvinna ut i periferin.

Nu var det öppet spjäll och bara minuten senare kunde Linnér oroväckande enkelt väggspela sig in till ett friläge inne i Östers straffområde men när han skulle placera in bollen långt ut till höger kom Nordström dykande och styrde bollen rakt upp i luften för Berg att nicka undan när den damp ner.

Nu var det hemmalaget som kände medvind igen och 20 minuter före full tid spelade Coffey fram Alsanati till ett bra läge, men nu fanns såväl Nordström som Stenberg på plats och täckte avslutet som nog styrde på den sistnämnde i en båge högt över mål.

Efter det bjöds vi på en match mellan två tröttsprungna lag som båda nog innerst inne kunde stå ut med ett kryss. Nordström låg bakom en gyfsad farlighet kvarten före full tid men hans låga boll in var halvmetern för djup för att Mortensen skulle nå dit för styrning.

Inbytte Teo Brenner Toris utmanade direkt efter att han bytts in i 83e minuten och vände snyggt bort Baze nere vid högra hörnflaggan men hans låga inlägg mot Mortensen täcktes ut till hörna. Denna kunde blivit rejält farlig när målvakten inte kom ut och bollen nickskarvades mot bortre stolpen, men där slank precis bakom hälarna på Lucas Lima.